Lastige vlucht vanuit Chimay

Dit was weer een duivenweekend, en wat voor één?! Vooraf wisten we natuurlijk allemaal al wel dat het geen appeltje eitje zou gaan worden, eerlijk is eerlijk. We hebben allemaal lang genoeg duiven om te weten dat de omstandigheden zoals aangegeven was voor de vlucht dag, ronduit ‘gevaarlijk’ zou worden onze duiven. Dit kost ons allemaal veren.

Maar we zijn ook allemaal te veel duivenmelker om de duiven thuis te laten, zo werkt dat nu een keer. We zijn allemaal opzoek naar oorzaken en het liefst ook nog naar iemand die we de schuld kunnen geven, je ziet en hoort van alles voorbij komen. Gelukkig zijn de meeste liefhebbers realistisch en eerlijk in hun commentaar/ mening. Maar sommige mensen (dat zijn geen liefhebbers) denken dat ze alles maar kunnen schrijven en zeggen, jammer voor onze hobby.  

We hadden 30 kanshebbers ingezet voor deze eerste midfondvlucht, we hebben een aantal doffers laten zitten. a. Omdat er nog geen form is bij de mannen en b. omdat onze beste duivinnen altijd lang moeten wachten op hun partner. Vandaar onze keus.

Er was één mogelijkheid om te lossen en dat was zo vroeg mogelijk in de ochtend. Daad bij het woord, de kleppen gingen open om 7:15 uur. Helaas kwam al vrij snel de melding dat het vertrek niet goed was, eerlijkheid siert de mens! We konden nu niet anders meer dan hopen op een goede afloop. Voor onze duiven is het 392 KM enkele reis naar huis. In eerste instantie gerekend met 80 KM/ uur, je moet ergens vanuit gaan.. De Friese meldingen gaven aan dat het toch wel sneller ging en de eerste meldingen in onze afdeling waren rond de 1700 m/min.

Onze eerste aankomst kwam precies goed, in een rechte streep over het weiland en na een grote ereronde op de antenne. Het was voor het eerst een doffer die als eerste op de antenne lande. De 17-261, zoon uit onze stamdoffer I x Oma. Prima doffer die regelmatig op tijd is, dit seizoen zijn prijs nog niet gemist (voor wat het waard is na 4 vluchten) Op de eerste vlucht van dit seizoen speelt deze doffer ook voeg, de 11e tegen 2286 duiven.

Onze tweede en derde doen er 26 minuten langer over! Dat was een aardige lange zit wachten haha. Daarna viel het redelijk goed door, het viel ons niet tegen na alle berichten die we kregen. Helaas, net als overal moeten wij ook nog twee duiven terug krijgen. Hopen dat ze nog nakomen, ze worden gemist!

 

De uitslag van de vlucht Chimay: tegen 384 duiven van 20 liefhebbers is geworden 2e , 11e , 12e , 20e, 21e , 22e , 37e , 47e , 55e , 72e, 84e , 86e , 88e , en 92e . Onze aangewezen duiven zaten er prima bij, op plaats 12 en 84 en met 14 van de 30 op papier is dan een percentage van 47%.

In het rayon, tegen 1833 duiven van 87 liefhebbers beginnen we met de 2e , 59e , 68e  enz.

Ook mooi, de eerste duif die comb. Meijerhof de Hoogh uit Oude Pekela klokt, komt ook van onze hokken en vliegt de 12e tegen 1833 duiven. Dit is en Heremans duif uit onze Safier2.0 koppel.

# 4 weken op rij bij de snelste 10 van het rayon! Na het afslaan is onze duif 2e, afbeelding is van de voorlopige uitslag.

 

 

 

Prima resultaat

NL19-1173529 Zilver op Dreis-Bruck

Dreis-Bruck was de losplaats voor de derde Vitesse vlucht van dit seizoen, losplaats recht onder de afdeling. De Zuid Oostlijn vluchten zijn al weer klaar.. Liefhebbers die er op tegen zijn zullen wel opgelucht zijn, alhoewel het in mijn optiek voor de gehele afdeling toch mooie vluchten zijn geweest. Hoe dan ook, er wordt de komende weken weer als vanouds gelost op vertrouwde losplaatsen.

Onze 34 kanshebbers moest 321 KM afleggen om weer thuis te komen. Volgens mij iets te ver voor een Vitessevlucht maar mij hoor je niet klagen hoor, persoonlijk vind ik alles tussen de 250 en 450 Km prachtig. We hebben 2 koppels thuis gelaten, deze koppels moesten opnieuw gekoppeld worden en dan help een nachtje samen het aller beste. En ook in dit geval, zaterdagochtend bij het aandoen van de lichten lagen ze lekker samen in de schotel.

Om 10:50 uur konden de duiven beginnen aan de terugreis, samen met nog ongeveer 19.500 duiven.

Op de meldsite van Friesland was te zien dat de snelheden behoorlijk hoger lagen dat we vooraf hadden verwacht, toch nog veel zuid in de wind. Na ja, wat de wind ook is, de duiven hebben maar één opdracht en dat is zo snel mogelijk terug naar huis. En of ze dan 1e of 100e worden, als ze maar zo snel mogelijk gaan.

 

Trea en Marit waren net op tijd weer thuis om de eerste duiven te zien aankomen, de winkels zijn weer op he ;-) haha!

Waar we normaal altijd enorm genieten van de aankomsten was het nu hard werken voor ons. Onze eerste duif kwam met zo’n ongelofelijke snelheid aangevlogen dat we als snel doorhadden dat het niet normaal was.. en inderdaad, ze was niet alleen. Opgejaagd door een roofvogel durfde het arme dier niet naar beneden te gaan, en hoe wij ook floten en lawaai maakten de rover had alleen oog voor de aankomende duiven. Na onze 5e duif was het gelukkig klaar, geen letsel bij de duiven en de rover is zijn geluk ergens anders gaan zoeken. Zo jammer, duiven die thuiskomen moeten blij zijn en er plezier in hebben. Dat was deze keer helaas niet het geval.

De uitslag was er gelukkig niet minder om! Daar mogen we super tevreden over zijn. Vooral onze duivinnen hebben het prima gedaan.

De uitslag van de vlucht Dreis-Bruck: tegen 405 duiven van 20 liefhebbers is geworden 2e , 3e , 4e , 5e, 6e , 15e , 17e , 35e , 57e , 67e, 72e , 74e , 88e , en 91e . Onze aangewezen duiven zaten er prima bij, op plaats 6 en 35 en met 14 van de 34 op papier is dan een percentage van 41%.

In het rayon, tegen 2055 duiven van 93 liefhebbers beginnen we met de 9e , 10e , 27e ,   enz.

Bij het afslaan van de klok nog één jaarling doffer onderweg, zondagochtend om 7:30 uur was ook hij weer present. Alles terug, dat is toch wel het belangrijkste hoor.

Onze eerste duif was de 2-jarige NL19-1173529, volle zus van onze beste vlieger ooit EVIALINA. De NL19-529 heeft vorig jaar als jaarling al twee keer vroeg op de antenne gestaan.. 5/1408 en 7/1820 en nu dus 9/2055 . 3x top 10 Rayon 4

# NL19-1173529 Prachtige duivin die weet wat hard vliegen is.

 

 

 

De twee snelsten op Ludenscheid

NL19-1175017 eerste van Ludenscheid

De tweede Vitesse vlucht kwam vanuit het Duitse Ludenscheid, redelijk Oost gelegen losplaats. Een losplaats waar veel liefhebbers om ons heen niet gelukkig me zijn.. Wij hebben er totaal geen problemen mee! Als de kleppen los gaan beginnen de duiven te vliegen en dan hebben ze echt geen idee of ze Zuid of Oost zijn, net zo min weten ze vooraf hoe veel KM ze moeten vliegen. Gezien de onderlinge afstanden lijkt het onze sport toch een beetje eerlijker te maken.

We hadden 37 kanshebbers ingezet, stuk voor stuk goed genoeg bevonden om deel te nemen aan deze vlucht. Vooraf gaf ik de mannen iets meer kans op basis van het trainen aan huis, maar onze ervaring zegt dat de duivinnen de hele week binnen kunnen blijven om vervolgens een prima vlucht neer te zetten. Onze eerste 4 aangewezen duiven waren dan ook 4 bewezen duivinnen.

Zaterdagochtend 6:00 uur, koud, koud en nog eens koud. Het is nog lang geen zomer hoor. Nadat we rustig de duiven hadden verzorgt kon Marit op de fiets naar haar werk, ze had de hele dag dienst en dus geen duiven voor haar. Maar goed, als je zeventien bent is centjes verdienen natuurlijk ook belangrijk.

De lossing van de ongeveer 20.000 duiven was om 10:00 uur, mooie tijd als je het mij vraagt. De zon deed flink z’n best en de temperatuur was al redelijk aangenaam. We gingen even uit van de zelfde snelheid als de week er voor, ongeveer 1200 meter. Toen de eerste meldingen op de site kwamen moesten we de snelheden een beetje naar boven bijstellen, ze gingen toch harder dan verwacht.. toch veel Oost in de wind dus, jammer!

Ik heb het vaker gezegd maar er is niets mooier dan dat er een duif zich meld op het moment dat je het hoopt, kippenvel omdat je dan weet dat de duif vroeg zit. Afgelopen vlucht was het onze 2-jarige duivin (NL19-017) die we van René Dalmolen hebben gekregen, die voor het kippenvelmoment zorgde. In een rechte lijn uit de goede hoek en zonder aarzelen op de antenne. Het is een echte sprinter, groot en spieren om U tegen te zeggen. Het is niet haar eerste vroege prijs, vorig jaar al knap 9 / 2003 duiven en 17 / 1818 duiven en nu was ze goed voor 3 / 2200 duiven.

De uitslag van de vlucht Ludenscheid: tegen 448 duiven van 22 liefhebbers is geworden 1e , 2e , 5e, 16e , 17e , 19e , 28e , 29e, 34e , 44e , 47e , 55e , 64e ,102e en 104e . Onze aangewezen duiven zaten er prima bij, op plaats 2 en 102 en met 15 van de 37 op papier is dan een percentage van 41%.

In het rayon, tegen 2200 duiven van 93 liefhebbers beginnen we met de 3e , 29e , 47enz.

Onze 4 aangewezen duivinnen staan als 1e , 2e, 5e en 102e op de uitslag. Met recht goede duiven!

Helaas één achterblijver, dat is altijd erg jammer maar de eerste paar vluchten weet je dat het gebeurt.

We hebben een prima start van het seizoen met 3x de eerste kan het haast niet beter. Het zal echt niet zo blijven hoor, de concurrentie in onze club is groot. We zullen er alles aan moeten blijven doen om mee te strijden voor de podiumplaatsen. Maar voor nu genieten we van de resultaten van onze duiven.

# NL19-1175017 onze sprinter die goud verdiend op Ludenscheid.

 

 

Het gehele podium op Munster!

Zelf gemaakte mix, krijgen ze dagelijks en ze zijn er gek op!

Voor het eggie! De eerste vlucht om de punten is een feit. Afgelopen weekend zijn onze duiven op reis geweest naar het Duitse Munster. Dat onze duiven liever in Nederland zijn blijkt uit het feit dat ze zo snel mogelijk weer deze kant op vliegen ;-) haha. Gekheid natuurlijk, maar dat zo snel mogelijk deze kant weer op willen is wel waar (gelukkig).

We hadden voor deze eerste vlucht 39 kanshebbers ingezet, 21 meisjes en 18 jongens. Allemaal goed genoeg bevonden om deze 146 KM terug naar huis te vliegen. Zonder enige vorm van (extra) motivatie zijn ze vrijdag de mand ingegaan en ook zo weer thuis gekomen trouwens. Dat ze het spelletje nog niet helemaal doorhebben kun je wel merken, vooral aan de jaarlingen. De oudere duiven weten natuurlijk wel waar Abraham z’n mosterd haalt. Met grote lossingen als deze is het toch niet mogelijk om de duiven aan een touwtje te krijgen, daarvoor trekken ze net te veel uit elkaar. Zeker komen ze wel vlot op elkaar maar samen vliegen vanaf de losplaats tot aan huis is er niet bij, het is ieder voor zich!

 

Zaterdagochtend om 6:30 uur al met Trea aan de koffie, beide lekker vroeg voor de dag. Het was bijzonder fris buiten maar de zon was er al wel goed bij. Na de koffie de duiven verzorgd en alles zover klaar gemaakt voor een warm welkom van de vliegduiven. Het startfluitje klonk om 10:00, de reis naar huis mocht beginnen. Ik heb het filmpje van de afdeling gezien, wat een prachtige lossing! Het is toch een machtig gezicht als die duizenden duiven de lucht in gaan, en dan te bedenken dat die van ons daar ergens tussen vliegen. Mooi man!

Tegen beter weten in ging ik er in eerste instantie vanuit dat onze duiven net zo hard zouden vliegen als de eerst gemelde duiven, maar dat was echt tegen beter weten in.. Op een Zuid Oost losplaats lossen en met Noord Oosten wind terug vliegen, dan kunnen wij natuurlijk nooit aan tegen de collega’s uit Staphorst, Meppel, Hoogeveen enz. Maar goed, ik dacht dus van wel. En dan verwacht je de duiven zo rond 11:45 – 11:50 uur. Man, man het voelde als een fondvlucht. Komt ook dat ongelofelijk veel geduld heb ;-) haha. De opluchting was groot toen uit de goede hoek een duif laag over het weiland aankwam en de vleugels samenkneep. Met een sierlijke zwaai in een keer op de antenne, 12:01 uur op de klok. Binnen een minuut waren ook nummer 2 en 3 aanwezig. Na een kleine botsing boven het hok viel de duivin gelijk goed, de doffer bleef even beduusd zitten van wat er net was gebeurt.

Na de eerste drie duiven duurde het 5 minuten tot nummer 4 zich melde, daarna liep het goed door!

De uitslag van de vlucht Munster: tegen 475 duiven van 21 liefhebbers is geworden 1e , 2e , 3e, 13e , 24e , 29e , 31e , 42e, 61e , 65e , 69e , 70e , en 99e . Onze aangewezen duiven zaten er prima bij, op plaats 24 en 29 en met 13 van de 39 op papier is dan een percentage van 34%.

In het rayon, tegen 2286 duiven van 90 liefhebbers beginnen we met de 7e , 10e , 11enz.

Onze achterblijver van de oefenvlucht is toch nog thuis gekomen gelukkig, niet helemaal ongeschonden maar hij is er weer. Van Munster mist er jammerlijk ook nog een duifje, hopen dat die de weg naar huis ook nog terug kan vinden.

Onze eerste duif, de jaarling duivin 20-339, zat als jong in de “uitzoek mand”. We hadden een aantal bonnen geschonken en daarvoor een paar leuke duiven uitgezocht om weg te geven. Dit duivinnetje wou niemand en zie hier het resultaat, zoveel verstand hebben we van postduiven. Mooi toch!  

# De duivinnen aan het dagelijkse Kloosterholdmix, goed te zien hoe lekker ze dit vinden.

 

 

 

 

Oefenvlucht Rheine 13-4-2021

Dochter uit onze Safier doffer wint de 1e vanuit Rheine

Het begin is er, de duiven hebben ‘op de wagen gezeten’.

Het eerste weekend voor de punten is door de NPO afgelast, prima keuze trouwens! Als we op donderdag al weten dat het niet doorgaat is het prima toch. Onze afdeling heeft hier goed op in gespeeld en nog die zelfde donderdag lag er een plan voor een oefenvlucht op dinsdag los. Met ruim voldoende animo ging het konvooi naar Rheine. Zo’n 100 KM enkele reis en in een rechte lijn uiteraard.

We hebben nog heel even getwijfeld of we wel zouden inzetten maar de duiven gaven zelf eigenlijk een beetje aan dat ze er wel klaar voor waren. En twijfel omdat de tweede vlucht altijd slechter is dan de eerste… Toch maar klaar gemaakt voor in-manden maandagavond.

We hebben de duiven bijzonder rustig gehouden, met name ook doordat we zo ontzettend veel last hebben van roofvogels. Bijna dagelijks worden de trainingen verstoord, bij zowel de doffers als de duivinnen. En sinds afgelopen weekend ook bij jonge garde. We hebben vorige week vier dagen achtereen getoond, soms kort en soms wat langer. Alleen maar om te proberen om de roofvogel ellende uit de koppies te krijgen, veel meer kun je er niet aan doen. We hebben lekker volle bak gevoerd en verder geen poespas. Uiteraard ook niet getoond, en de schaal hebben ze vanaf het spenen al niet meer gezien.

40 stuks hebben we maandagavond ingezet, de één wat mooier en ronder dan de ander, maar wel allemaal in prima conditie. (voor zover wij dat kunnen beoordelen natuurlijk). We hebben onze vier beste duivinnen op kop gezet, 18-374, 18-383, 18-376 en 17-274.

Na een ouderwets slechte nacht begon de dag lekker vroeg, zo’n doordeweekse dag vergt wel wat organisatie natuurlijk. Er moet immers ook gewerkt worden J Alles op tijd klaar, de duiven waren welkom!! Om 10:00 uur gelost, als je het mij vraagt een uurtje te vroeg. Maar goed, ik heb het niet voor het zeggen. De lossing is trouwens prima gegaan dus alleen maar lof voor de commissie.

Na een vol uur, dus om 11:00 uur waren we bij de hokken. Ik verwachte de duiven tussen 11:20 en 11:30 uur, ambitieus natuurlijk.. maar we willen ook winnen haha. We werden verrast door het geluid van een duif wat gelijk gevolgd werd door de piep van onze Unikon. Topduivin 18-383 was zonder haar te zien binnen gegaan, snel naar haar vak! Op de klok 11:22 uur. Een dikke minuut later heel hoog en precies uit de goede hoek, met de vleugels strak aan het lijf, onze andere topduivin 18-376. Kippenvel!

 

De uitslag van de (oefen) vlucht Rheine T14: tegen 474 duiven van 20 liefhebbers is geworden 1e , 3e, 7e , 20e , 23e , 24e , 34e, 39e , 41e , 52e , 55e , 60e , 106e , 109en 112e. Onze aangewezen duif gelijk op kop,  en met 15 van de 40 op papier is dan een percentage van 38%.

In het rayon, tegen 1240 duiven van 47 liefhebbers beginnen we met de 1e , 3e , 29e.

Voor wat het waart is, onze 18-383 staat ook op 1 van de gehele lossing van 7412 duiven. De 18-376 staat op plek 9!

Ondanks dat het de eerste keer was en de lossing van de gehele afdeling, zijn de duiven goed gekomen. We zijn dik tevreden! Helaas is er nog één doffer onderweg, hopen dat tie de weg naar huis nog terug vindt.

Nu maar weer volle bak voeren en verder lekker rustig houden, vrijdag gaan ze de mand in voor 140 KM vanuit Munster.

# NL18-1383383 de eerste van Rheine! ze staat hiermee voor de tweede keer boven aan de lijst.